Usein kysytyt kysymykset

Kysymys

Miten saan yhdistettyä Googlen analytiikkapalvelun LianaCMS-työkaluun?


Vastaus

LianaCMS:ssä näet analytiikkatyökalun ansiosta yhdellä silmäyksellä sivuston tärkeimmät analytiikkatiedot, kuten sivustosi parhaat ja heikoimmat sivut, vierailut ja kävijät sekä sivustolla vietetyn ajan. Sivuston yhdistäminen Google analytiikkatyökaluun ei ole vaikeaa. Lue ohjeet täältä.

Kysymys

Kuinka kauan kestää, ennen kuin sivujen otsikkoon ja kuvaukseen tekemät muutokset päivitetään Googlessa?


Vastaus

Sivustosi muutokset, mukaan lukien sivujen otsikoihin ja kuvauksiin tekemäsi muutokset, eivät näy heti hakukoneiden tuloksissa. Googlen on indeksoitava sivusi uudelleen nähdäksesi, että sivukarttaan tallennettu versio on päivitetty uudella sisällöllä.

On tärkeää huomata, että Google käy läpi sekä indeksoi sisältöä, joka on sen mielestä sopivin. Sivustollesi lisäämät sivunimikkeet ja kuvaukset ovat vain opas Googlelle. Jos Google löytää jotain parempana pitäväänsä, se lisää sen hakemistoonsa. Siksi sama sivusto voi näyttää erilaiselta pöytätietokoneiden ja mobiililaitteiden hakutuloksissa.

Jos haluat pyytää Googlea indeksoimaan uudelleen tietyn sivustosi sivun, voit käyttää Googlen URL-tarkistustyökalua. Jotta voit käyttää tätä työkalua sivustollasi, sinun on ensin luotava Google Search Console -tili ja vahvistettava verkkotunnuksesi omistajuus. 

Kysymys

Päivitin sivuni meta-tiedot sosiaalisen median jakoasetusten osalta. Miksi uudet tiedot eivät päivity oikein sosiaalisen median kanaviin sivua jaettaessa?


Vastaus

Kun jaat sivustosi sivun Facebookissa, LianaCMS vie sosiaaliseen mediaan sivun otsikon, kuvauksen ja sivuston pikkukuvan. Sivustoasi muokattaessa saatat joutua muokkaamaan näitä tietoja niin, että sivusi näkyy myös Facebookissa päivitettynä.


Vanhentuneen tiedon päivittäminen
 

Facebook-jakosi näyttää esimerkiksi tältä: 

Mikäli jokin esimerkkikuvan osioista on vanhentunut, voit muokata tietoja sivuasetuksissa. Varmista, että nämä tiedot ovat ajan tasalla kaikilla sivustosi sivuilla.

Mikäli tiedot eivät päivity oikein ja jaossa näkyy edelleenkin vanha sisältö, voit käyttää välimuistin tyhjentämiseen Facebook-debug-työkalua.


Facebookin jakotietojen päivittäminen 
 

Voit esikatsella ja muokata sisältösi Facebook-jakoa Faceobookin URL-tarkastustyökalun avulla. 

  1. Klikkaa tästä avataksesi työkalun. 
  2. Kirjoita sivustosi osoite sivun URL-kenttään.
  3. Klikkaa Debug.
  4. Klikkaa tämän jälkeen joko Fetch new information tai Scrabe Again -nappia sen mukaan, onko osoitetta jaettu aikaisemmin Facebookiin: 
  • Fetch new information 
    • Osoitteille, joita ei ole aikaisemmin jaettu Facebookiin.
  • Scrape Again 
    • Osoitteille, jotka on jaettu Facebookiin jo aikaisemmin. 

Uudelleenhaun jälkeen näet linkin esikatselussa tiedot, jotka Facebook jakaa.

Kysymys

Käytössäni on Google Analyticsin uusi GA4 toiminnallisuus. Kuinka lisään tämän sivustolleni?


Vastaus

Google päivitti marraskuun alussa 2020 Google analytiikkansa uuteen GA4 versioon. Päivitys ei tule automaattisesti kaikille asiakkaille käyttöön, vaan päivittäminen tapahtuu manuaalisesti Google analyticsin hallinnan puolella klikkaamalla Analyticsin hallinnasta "Päivitä GA4:ään" -painiketta. 

Tämän jälkeen Analytics luo uuden seurantakoodin GA4:n käyttöön (säilyttäen vanhan) taustalla, johon on mahdollista tehdä uudenlaisia seurantoja esimerkiksi Google Tag Mangageria hyödyntäen. 

Otettaessa GA4 käyttöön sivustoseurannassa tämä samalla poistaa myös nykyisen "näkymä" -osion, jota tällähetkellä käytetään esimerkiksi LianaCMS:n etusivulla analytiikan. näyttämiseen. Tätä näkymää ei siis ole enää uudessa GA4:ssa, vaan seurannat analyticsin puolella muodostetaan erillisinä datastriimeinä, joilla voidaan mitata esimerkiksi katselukertoja, sivuston vieritystä, lähteviä klikkauksia, tiedostojen latauksia jne. 

Uuden GA4 seurantakoodin tunnistat numeraalisesti muodostaa, eikä siinä ole samaa UA-xxx etuliitettä kuin vanhemmissa seurantakoodeissa. 

Tämän uuden koodin liittäminen sivustolle onnistuu hakemalla upotuskoodi Analyticsin järjestelmävalvojan asetuksista kohdasta "Datastriimit" -> Lisää uusi -> ja skrollamalla kohtaan "taggausohjeet"

Täältä haettu koodi lisätään puolestaan LianaCMS:ssä seuraavaan kohtaan:
"Asetukset" -> "Hakukoneiden hallinta" -> Analytiikka ja seuranta" --> "Evästesuostumuksen alaiset seurantakoodit sivuston <head> -osioon"

 

HUOM: LianaCMS:ään upotettu Google Analytics toimii vain Universal analyticsilla, jossa upotuskoodi on muotoa UA-xxxxx. Mikäli sinulla on käytössäsi uusi GA4, tällöin liittäminen tulee tehdä asetukset -> hakukoneiden hallinta -sivun kautta upotuskoodin lisäämällä. 

Tavallisen UA-koodin upottaminen onnistuu tämän ohjeen mukaisesti

Kysymys 

Miten hakukoneoptimointi tulisi ottaa huomioon verkkosivuuudistuksessa?


Vastaus

Hakukoneiden ymmärtäminen ja huomioon ottaminen (search engine optimization eli SEO) on nykyään osa lähes jokaisen markkinoinnin työntekijän työnkuvaa. Vaikka algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on jatkuvasti muuttunut helpommaksi ja hakukoneystävällisyys kulkee nykyään hyvin käsi kädessä asiakas- ja kävijäystävällisyyden kanssa, liittyy SEO:n huomioimiseen kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana. Kasasimme uudistusta suunnittelevalle tai tekevälle helpon muistilistan. Lue lisää blogistamme.

Kysymys

Mistä voin lisätä käyttäjätunnuksen uudelle käyttäjälle?


Vastaus 

Uuden käyttäjätunnuksen voi lisätä päävalikon Käyttäjät-välilehdeltä. Klikkaa Lisää käyttäjä -kuvaketta ja syötä käyttäjän tiedot. Voit myös tarvittaessa määritellä tunnuksen voimassaoloajan.

Kysymys

Miten voin lisätä ankkurilinkin tekstin joukkoon?


Vastaus

Ankkurit ovat kuin kirjanmerkkejä tietyllä kohtaa yksittäistä verkkosivua. Jos luot linkin viitaten samalla sivulla olevaan ankkuriin, sivu hyppää automaattisesti kohtaan, johon ankkurilinkki on säädetty.

Ankkuri luodaan valitsemalla haluttu kohta tekstistä ja klikkaamalla tämän jälkeen työkalupalkista löytyvää Lisää ankkuri/muokkaa ankkuria -painiketta []. Tämän jälkeen ankkurille annetaan nimi.

Luotu ankkuri näkyy editorissa punaisena lippu-ikonina []. Itse sivustolla ankkuri on kuitenkin näkymätön ja alkaa toimia vasta, kun siihen kohdistetaan varsinainen linkki. Varsinaisen linkin luonnissa valitaan kohta johon linkki halutaan, mutta URL-osoitteen sijasta linkki tehdään ankkurin nimellä ja risuaidalla, esimerkiksi #ankkurinnimi.