UTM-parametrien käyttö

Päivitetty: 04.12.2020 Tulosta

Eri markkinointikanavien ja niiden tehokkuuden seuraaminen voi olla haastavaa. UTM-parametrien avulla voit jäljittää kanavat, joista lukijat pääsevät sisältöjesi pariin. Niiden avulla saat myös selvitettyä mitkä markkinointikanavista ovat kustannustehokkaimmat. Seurattavia kanavia voivat olla esimerkiksi eri sosiaaliset median kanavat sekä uutiskirjelähetykset, joissa kaikissa käytetään uniikkia, UTM-parametrit sisältävää URL-osoitetta.

URL-osoitteeseen voi lisätä viisi erilaista UTM-parametria, jotka auttavat keräämään tietoa sivusi kävijäliikenteestä. Kun joku klikkaa UTM-tunnisteita sisältävää URL-osoitetta, siinä olevat parametrit ja niiden sisältämä tieto siirtyvät Google Analytics -tilille. Pääset seuraamaan eri kanavista tulevaa kävijäliikennetta Analyticsissa Acquisition-välilehden alta.


Google kertoo parametreista näin:

"Voit lisätä URL-osoitteisiisi viidenlaisia parametreja, jotka on lueteltu tässä:

  • utm_source: yksilöi esimerkiksi mainostajan, sivuston tai julkaisun (esimerkiksi google, uutiskirje ja billboard), joka lähettää liikennettä verkkoomaisuuteesi.
     
  • utm_medium: mainonnan tai markkinoinnin tulotapa, esimerkiksi klikkauskohtainen hinta, banneri tai sähköpostiuutiskirje.
     
  • utm_campaign: esimerkiksi tuotteeseen liittyvä yksilöllinen kampanjan nimi, iskulause tai tarjouskoodi.
     
  • utm_term: määrittää maksullisen haun avainsanat. Jos merkitset maksettuja avainsanoja käyttävän kampanjan tageilla manuaalisesti, käytä utm_term-parametria myös avainsanan määrittämiseen.
     
  • utm_content: erottelee samankaltaisen sisällön tai samassa mainoksessa olevat linkit. Jos sinulla on esimerkiksi kaksi toimintakehotuslinkkiä samassa sähköpostiviestissä, voit asettaa niille eri arvot utm_content-parametrin avulla. Näin voit selvittää, kumpi versio on tehokkaampi.

Jokaiseen parametriin on liitettävä arvo, jonka määrität itse. Kukin parametri-arvopari sisältää kampanjaan liittyviä tietoja.

Voit käyttää Kesäale-kampanjassasi esimerkiksi seuraavia parametri-arvopareja:

  • utm_source = kesäviesti-parametriarvoparin avulla tunnistat Kesäale-sähköpostikampanjastasi peräisin olevan liikenteen.
     
  • utm_medium = sähköposti-parametriarvoparin avulla erotat sähköpostikampanjastasi peräisin olevan liikenteen sovelluksen sisäisestä kampanjasta peräisin olevasta liikenteestä.
     
  • utm_campaign = kesäale-parametriarvoparin avulla saat tietoa koko kampanjan liikenteestä.

Jos käytät edellä olevia parametreja, muokatun kampanjan URL-osoitteesi näyttää seuraavalta:
https://www.example.com/?utm_source=kesäviesti&utm_medium=sähköposti&utm_campaign=kesäale 

Kun lisäät parametreja URL-osoitteeseen,

  • käytä aina parametreja utm_sourceutm_medium ja utm_campaign.
     
  • Parametrit utm_term ja utm_content ovat valinnaisia."


Netistä löytyy useita erilaisia työkaluja UTM-parametrien luomiseen, mm. Google Analyticsin URL-Builder

Lue myös Case-kuvauksemme Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla.